ASTRA DENT SP. Z O.O. Z SIEDZIBĄ.W WARSZAWIE
§1. Regulamin
- Niniejszy regulamin (dalej jako: Regulamin) określa organizację, porządek udzielania świadczeń zdrowotnych, cele i zadania, strukturę organizacyjną, rodzaj i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych i inne istotne kwestie związane z funkcjonowaniem podmiotu leczniczego działającego pod firmą Astra Dent Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Świętokrzyska 20, 00-002 Warszawa, numer NIP: 5273028129, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla. m.st Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego,, KRS: 0001002352 (dalej jako: Podmiot leczniczy).
- Przedmiotowy Regulamin stanowi realizację obowiązku wynikającego z art. 24 ustawy o działalności leczniczej.
§2. Podstawy prawne funkcjonowania Podmiotu leczniczego
- Podmiot leczniczy jest przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018r. Prawo przedsiębiorców.
- Podmiot leczniczy jest wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą pod numerem: 000000270100
- Podmiot leczniczy prowadzi działalność leczniczą w przedsiębiorstwie pod nazwą wskazaną w §1 powyżej.
- Działanie Podmiotu leczniczego oparte jest na:
- a) ustawie z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej;
- b) ustawie z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty;
- c) ustawie z dnia 6 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
- d) aktach wykonawczych do wskazanych powyżej ustaw;
- e) ustawie z dnia 15 września 2000r. kodeks spółek handlowych;
- f) umowy Spółki z dnia 21.10.2022r.;
- g) przedmiotowego Regulaminu.
§3. Cele, zadania i rodzaj prowadzonej działalności
- Działanie Podmiotu leczniczego jest ukierunkowane na wykonywanie działalności leczniczej w rodzaju ambulatoryjnej opieki zdrowotnej oraz działania na rzecz ochrony zdrowia w obszarze stomatologii.
- Podmiot leczniczy wykonuje działalność leczniczą w zakresie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych.
- Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych z obszaru stomatologii w zakresie zębów, jamy ustnej, skóry, okolic przyległych.
- Podmiot leczniczy realizuje następujące zadania:
- a) Diagnostyka;
- b) Leczenie;
- c) Udzielanie indywidualnych porad;
- d) Udzielanie indywidulanych konsultacji;
- e) Promocja zdrowia;
- f) Współdziałanie z innymi podmiotami leczniczymi.
§4. Udzielanie świadczeń zdrowotnych
- Wszelkie świadczenia udzielane przez Podmiot leczniczy, są świadczone przez wykwalifikowany personel, z zachowaniem najwyższej staranności oraz z poszanowaniem praw pacjentów.
- Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych odpłatnie, zgodnie z cennikiem który jest dostępny w rejestracji Podmiotu leczniczego. Przy ustalaniu wysokości opłat bierze się pod uwagę nakład personelu medycznego, stopień skomplikowania świadczenia medycznego, zużycie sprzętu i urządzeń medycznych, wartość wykorzystanych wyrobów medycznych, czas trwania opieki medycznej.
- Ostateczna cena świadczeń zdrowotnych jest uzależniona od czynników danego przypadku (rodzaj i zakres świadczenia medycznego) i każdorazowo jest ustalana przez lekarza prowadzącego. Powyższe następuje w porozumieniu z pacjentem i/lub przedstawicielem ustawowym.
- Koszty leczenia płatne są przy każdej wizycie. W przypadkach szczególnych, pacjent może być zobowiązany do zapłaty zaliczki lub zadatku, o czym każdorazowo będzie poinformowany przez lekarza prowadzącego.
- W przypadku realizacji świadczeń zdrowotnych na rzecz małoletnich dzieci w sytuacji gdy niemożliwym jest jego pełne zrealizowanie z uwagi na brak chęci poddania się przez dziecko określonym zabiegom przy podjęciu kilkukrotnej próby (oraz braku umożliwienia tego przez rodziców/opiekunów prawnych), rodzic i/lub opiekun prawny będzie zobowiązany do pokrycia z tego tytułu opłaty zgodnie z przyjętym cennikiem (pomimo braku efektywnego zakończenia wizyty).
- Świadczenia zdrowotne udzielane są przez osoby posiadające uprawnienia i wykonujące zawód lekarza dentysty i/ lub higienistki stomatologicznej. Osoby wymienione w zdaniu poprzedzającym posiadają aktualne uprawnienia i kwalifikacje zawodowe, a także spełniają wymagania zdrowotne.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom zgodnie z obowiązującymi standardami, w warunkach odpowiadających przepisom i wymogom prawa, mając na względzie przede wszystkim dobro pacjenta i jego bezpieczeństwo.
- Osoby świadczące świadczenia zdrowotne zobowiązane są do kierowania się przy tym obowiązującymi przepisami prawa, zasadami etyki zawodowej i posiadaną wiedzą medyczną.
- Podmiot leczniczy oraz świadczący w nim świadczenia zdrowotne personel, zobowiązani są do stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych, oraz jakości świadczonych usług.
- Świadczenia zdrowotne świadczone przez Podmiot leczniczy udzielane jest wyłącznie po uzyskaniu uprzedniej zgody przez pacjenta (lub przedstawiciela ustawowego) na dane i skonkretyzowane świadczenie zdrowotne.
- Świadczenie zdrowotne jest udzielane jest na podstawie umowy zawartej z pacjentem i/lub przedstawicielem ustawowym.
- Pacjenci są zobowiązani do uprzedniej rejestracji wizyty. Pacjenci zobowiązani są do stosowania się do ustalonych terminów i godzin realizacji świadczeń zdrowotnych. W przypadku braku możliwości stawienia się na umówionym terminie, pacjent jest zobowiązany do natychmiastowego poinformowania o tym fakcie Podmiotu leczniczego.
- Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście w siedzibie Podmiotu leczniczego lub telefonicznie.
- Przy rejestracji wizyty pacjenci zobowiązani są do podania danych umożliwiających ich identyfikację.
- Świadczenia zdrowotne świadczone są w przyjętej i zgłoszonej kolejności. W sytuacjach szczególnych lub bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia, lekarz może zdecydować o natychmiastowym udzieleniu świadczenia zdrowotnego. W takim przypadku mamy do czynienia z realizowaniem powyższego poza kolejnością rejestracji.
- Podmiot leczniczy dołoży starań aby dochować umówionych terminów wizyt realizacji świadczeń zdrowotnych.
- W sytuacjach nadzwyczajnych, Podmiot leczniczy dopuszcza możliwość przedłużania się wizyt i/lub konieczności odwołania innych wizyt związanych ze świadczeniem zdrowotnym. Powyższe może dotyczyć zarówno przesunięcia wizyty danego dnia jak i ich przełożenia na inny termin. O zmianie terminu wizyty, Podmiot leczniczy niezwłocznie poinformuje pacjenta i/lub przedstawiciela ustawowego. Pacjent uprawniony jest do żądania udzielenia świadczenia zdrowotnego w wybranym terminie przez innego lekarza, z tym zastrzeżeniem że powyższe nie musi być realizowane w przypadku braku możliwości organizacyjnych.
- Lekarz przed przystąpieniem do realizacji świadczeń zdrowotnych jest zobowiązany do przeprowadzenia wywiadu z pacjentem i/lub przedstawicielem ustawowym. Zadawane pytania mają na celu ukierunkowanie na potrzeby pacjenta.
- W przypadku stwierdzenia konieczności, lekarz kieruje pacjenta na specjalistyczne badania diagnostyczne. Lekarz jest zobowiązany do poinformowania pacjenta i/lub przedstawiciela ustanowionego o zakresie i ryzyku możliwości wystąpienia powikłań.
- W przypadkach szczególnych, lekarz jest uprawniony do odmowy świadczeń zdrowotnych ze względów medycznych. W takim przypadku mamy do czynienia z przesłanką braku winy Podmiotu leczniczego. Wszelkie dotychczas udzielone zaliczki na leczenie, zostają przeznaczone na pokrycie kosztów dotychczasowego leczenia, a jeżeli faktyczne koszty przekraczają wysokość dotychczas udzielonej zaliczki, pacjent jest zobowiązany do uregulowania brakującej kwoty.
- Pacjent po wykonania badań diagnostycznych o których mowa w ust. 19 powyżej, uprawniony jest do kontynuowania realizacji świadczenia zdrowotnego.
- Na podstawie przeprowadzonego wywiadu lekarskiego i/lub uzyskanych badań diagnostycznych, lekarz informuje pacjenta i/lub przedstawiciela ustawowego o kierunku realizacji świadczeń zdrowotnych, jakie świadczenia wchodzą lub mogą wejść w zakres leczenia, poziomie ryzyka oraz możliwości wystąpienia powikłań. Dodatkowo lekarz jest zobowiązany do poinformowania pacjenta i/lub przedstawiciela ustawowego o łącznej cenie powyższego oraz planowanym zakresie czasowym, z tym zastrzeżeniem iż zarówno wysokość należności jak i termin realizacji może ulec zmianie w przypadku zmiany stanu zdrowia pacjenta lub zaistnienia innych przyczyn mających znaczenie dla prawidłowej realizacji świadczeń zdrowotnych.
- Pacjent i/lub przedstawiciel ustawowy ma uprawnienie do zasięgania informacji o stanie zdrowia w każdym czasie. Dodatkowo, informacje takie mogą być przedstawiane osobom uprzednio uprawnionym do zasięgania informacji. Podmiot leczniczy przetwarza dane pacjentów zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
- Pacjent i/lub przedstawiciel ustawowy są uprawnieni do cofnięcia zgody o której mowa w ust. 23 powyżej w każdym czasie.
- Pacjenci w wieku 16-18 lat mają prawo do pełnej informacji o swoim stanie zdrowia, diagnozie oraz proponowanych metodach leczenia.
- Przed rozpoczęciem jakiegokolwiek leczenia, pacjent w wieku 16-18 lat musi wyrazić świadomą zgodę. Jeśli osoba jest zdolna do podejmowania decyzji, jej zgoda jest kluczowa.
- Pacjenci w wieku 16-18 lat, mogą samodzielnie udać się do podmiotu leczniczego celem realizacji świadczeń medycznych, jednakże wymagane jest aby ich rodzice/opiekunowie prawni wyrazili na powyższe zgodę. Zgoda w przypadku realizowania świadczeń o podwyższonym ryzyku każdorazowo powinna być udzielona na piśmie, pod rygorem odmowy jego realizacji.
§5. Struktura organizacyjna
- Podmiotem leczniczym kieruje zarząd Podmiotu leczniczego w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej z dnia 15 kwietnia 2011r..
- W ramach działalności Podmiotu leczniczego funkcjonuje zakład leczniczy pod nazwą Astra Dent Stomatologia , ul. Świętokrzyska 20 (dalej jako: Zakład leczniczy)
- W ramach Zakładu leczniczego funkcjonuje jednostka organizacyjna Astra Dent Stomatologia, ul. Świętokrzyska 20 (dalej jako: Jednostka organizacyjna).
- W ramach Jednostki organizacyjnej funkcjonują komórki organizacyjne- charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej stanowiący część VIII Systemu resortowych kodów identyfikacyjnych.
- W jednostkach organizacyjnych funkcjonują komórki organizacyjne:
- a) 1800 Poradnia stomatologiczna;
- b) 1801 Poradnia stomatologiczna dla dzieci;
- c) 1810 Poradnia periodontologiczna oraz chorób błon śluzowych przyzębia;
- d) 1820 Poradnia ortodontyczna;
- e) 1821 Poradnia ortodontyczna dla dzieci;
- f) 1830 Poradnia protetyki stomatologicznej;
- g) 1840 Poradnia chirurgii stomatologicznej;
- h) 31 Radiologia i diagnostyka obrazowa;
- i) 107 Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna,
- Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych stacjonarnie w Zakładzie leczniczym, ul. Świętokrzyska 20, w następujących dniach i godzinach:
- a) Poniedziałek – piątek w godzinach: 9:00-21:00
- b) Sobota i niedziela w godzinach: 9:00-18:00
7. W jednostce strukturalnej pracują następujące stanowiska:
- a) Kierownictwo – Zarząd Podmiotu leczniczego;
- b) Kierownik ds. medycznych – wskazany przez Zarząd Podmiotu leczniczego lekarz zarządzający Podmiotem leczniczym;
- c) Lekarze;
- d) Higienistki stomatologiczne;
- e) Asystentki stomatologiczne;
- f) Technik sterylizacji;
- g) Technik elektroradiolog;
- h) Personel administracyjny;
§6. Organizacja i zadania poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych
- Zarówno Jednostki organizacyjne, jak i komórki organizacyjne funkcjonujące w Zakładzie leczniczym oraz osoby wchodzące w skład struktury organizacyjnej współpracują ze sobą w celu:
a) prawidłowego i efektywnego funkcjonowania Podmiotu leczniczego;
b) zapewnienia dostępności i prawidłowej realizacji świadczeń zdrowotnych;
c) realizacji celów oraz zadań Podmiotu leczniczego. - Komórki organizacyjne wykonują następujące zadania:
- a) Dbałość o przestrzeganie praw pacjenta;
- b) Prowadzenie dokumentacji medycznej w sposób przewidziany przepisami prawa;
- c) Udzielanie świadczeń zdrowotnych;
- d) Podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
- e) Racjonalne gospodarowanie produktami leczniczymi wykorzystywanymi w ramach realizacji świadczeń zdrowotnych;
- f) Inne zadania wynikające wprost z przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz związane ze specjalizacją zawodową.
- Do podstawowych zadań wszystkich komórek organizacyjnych należy:
- a) badanie i porada lekarska,
- b) działania diagnostyczne,
- c) udzielenie pierwszej pomocy doraźnej,
- d) profilaktyka stomatologiczna,
- e) świadczenia z zakresu stomatologii zachowawczej,
- f) świadczenia z zakresu protetyki stomatologicznej,
- g) świadczenia z zakresu chirurgii stomatologicznej,
- h) świadczenia z zakresu stomatologii dziecięcej,
- i) świadczenia z zakresu periodontologii,
- j) świadczenia z zakresu ortodoncji,
- k) świadczenia z zakresu implantologii,
- l) prowadzenie dokumentacji medycznej
- m) radiologia i diagnostyka obrazowa
- n) promocja zdrowia i edukacja zdrowotna
- Lekarze zobowiązani są do udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentom w ramach posiadanej specjalizacji, zgodnie z posiadanymi kompetencjami, aktualnym stanem wiedzy medycznej, zasadami etyki zawodowej, należytą starannością i poszanowaniem praw pacjentów.
- Działalnością Podmiotu leczniczego kieruje Kierownictwo, tj. Zarząd Spółki Astra Dent Sp. z o.o.. Kierownictwo zleca wykonywanie czynności zarządczych nad Podmiotem leczniczym Kierowniku ds. medycznych, którym jest wybrany lekarz świadczący świadczenia zdrowotne w Zakładzie leczniczym.
- Do obowiązków Kierownika ds. medycznych, należy współpraca z Kierownictwem w zakresie obranego kierunku rozwoju Zakładu leczniczego, zatrudnianego personelu, zakupywanych produktów leczniczych, a dodatkowo w jego kompetencjach leży: stałe kierowanie Podmiotem leczniczym, kontrolowanie przestrzegania przez personel obowiązujących przepisów prawa, zgłaszanie przypadków naruszenia zasad etyki, nadzór nad jakością oferowanych świadczeń, nadzorowanie zatrudnionych pracowników i dbanie o poszanowanie praw pacjenta.
- W celu zapewnienia prawidłowego i rzetelnego procesu leczenia i diagnostyki, Podmiot leczniczy może kierować pacjentów do skorzystania z określonych świadczeń zdrowotnych, niedostępnych w ramach Podmiotu leczniczego, a niezbędnych do udzielenia świadczeń zdrowotnych.
- Podmiot leczniczy może współpracować z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, w tym zawierać umowy o współpracy oraz o wykonywanie określonych usług medycznych.
§7. Dokumentacja medyczna
-
- Zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego Pacjent ma prawdo dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych.
- Dokumentacja medyczna prowadzona przez Podmiot leczniczy spełnia wszelkie ustawowe wymagania wskazane w rozdziale 7 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Wgląd do dokumentacji medycznej oraz jej udostępnienie przysługuje wyłącznie osobom wyraźnie do tego uprawnionym i upoważnionym (pacjent, przedstawiciel ustawowy, opiekun lub inna upoważniona przez pacjenta osoba). Osoba która nie została przez pacjenta w sposób wyraźny, na piśmie upoważniona do zasięgania informacji i/lub wglądu do dokumentacji medycznej, nie ma uprawnienia do zasięgania żadnych informacji o stanie zdrowie, procesie leczenia itp. pacjenta.
- Dokumentacja medyczna jest udostępniana:
- a) Poprzez sporządzenie jej kopii, wydruku, odpisu, wyciągu;
- b) Poprzez wgląd, w tym także do baz medycznych- powyższe odbywa się w siedzibie Zakładu leczniczego;
- c) Za pośrednictwem środków porozumienia się na odległość- środki komunikacji elektronicznej;
- d) Trwałym nośniku danych;
- e) Poprzez wydanie oryginałów dokumentacji za potwierdzeniem jej odbioru z tym zastrzeżeniem, iż dokumentacja zostanie zwrócona po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej, sądów powszechnych i na każde żądanie Podmiotu leczniczego.
- Podmiot leczniczy zapewnia należytą ochronę danych medycznych i niemedycznych zawartych w dokumentacji medycznej.
- Dokumentacja medyczna sporządzona w formie papierowej może być udostępniona w formie kopii i/lub skanu oraz przekazywana na trwałym nośniku danych lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
- Udostępnienie dokumentacji medycznej następuje w uzgodnionym uprzednio terminie i po uprzedniej weryfikacji tożsamości osoby przeglądającej. Osoba której dokumentacja zostaje udostępniona ma uprawnienie do wykonywania fotokopii oraz notatek.
- Udostępnienie dokumentacji medycznej odbywa się w obecności uprawnionego pracownika Podmiotu leczniczego.
- Podmiot leczniczy prowadzi wykaz dotyczący udostępnienia dokumentacji medycznej.
- Za udostępnienie dokumentacji medycznej Podmiot lecznicy pobiera opłatę w maksymalnej wysokości ustalonej każdorazowo w sposób określony w art. 28 ust. 4 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Opłata pobierana jest za udostępnienie dokumentacji medycznej: poprzez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku lub na trwałym nośniku danych.
- Opłaty o której mowa w ust. 10 powyżej, nie pobiera się w przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub opiekunowi po raz pierwszy w żądanym zakresie oraz w innych przypadkach określonych przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
- W przypadku śmierci pacjenta, dokumentacja medyczna udostępniania jest przedstawicielowi ustawowemu lub innej upoważnionej przez pacjenta osobie.
§8. Reklamacje
Pacjentowi i/lub przedstawicielowi ustawowemu przysługuje prawo do zgłoszenia reklamacji dotyczącej udzielanych świadczeń zdrowotnych.
Reklamacja jest rozpatrywana przez Podmiot Leczniczy niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia reklamacji. Podmiot leczniczy kontaktuje się z Pacjentem w sprawie reklamacji, na dane do kontaktu wskazane w zgłoszeniu reklamacyjnym. Ustosunkowanie się Podmiotu leczniczego następuje na piśmie.
Przedmiotem reklamacji może być zarówno uchybienie o charakterze medycznym (w tym naruszenie praw pacjenta) jak i o charakterze organizacyjnym (administracyjnym).
Reklamację można złożyć:
Osobiście w Zakładzie leczniczym;
Za pośrednictwem operatora pocztowego;
Za pośrednictwem wiadomości e-mail: info@astradent.pl
Telefonicznie: +48 533 599 552
§ 9. Postanowienia końcowe
-
- Przedmiotowy Regulamin wchodzi w życie wraz z dniem 05.09.2024 r.
- Wszelkie załączniki do Regulaminu stanowią jego integralną całość.
- Podmiot leczniczy wprowadził i przestrzega Standardów Ochrony Dzieci, z których treścią można zapoznać się poprzez pobranie kodu QR w recepcji Podmiotu leczniczego.
- Podmiot lecznicy jest przyjazny dzieciom w każdym wieku.
- Regulamin jest udostępniany na życzenie pacjenta w recepcji Podmiotu leczniczego, na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej.
- W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie Organizacyjnym stosuje się przepisy prawa obowiązującego na terytorium Polski.
- Żadne z postanowień Regulaminu Organizacyjnego nie ogranicza uprawnień Pacjenta, jakie przysługują mu na podstawie przepisów obowiązującego prawa na terytorium Polski. W przypadku stwierdzenia istnienia postanowienia o takim charakterze, zastosowanie znajdują przepisy obowiązującego prawa.